Menu
Daj się porwać wizji Elona Muska i kup Teslę Powerwall! To znaczy kup, gdy będzie dostępna w Polsce. Może w międzyczasie kupisz magazyn energii innego, ustalonego na rynku producenta?
USA
70 000 pracowników
Od 2003
Tesla Powerwall to ikoniczny magazyn energii, a wszystko dzięki doskonałej marce. Bo któż nie słyszał o elektrykach Tesli? O Roadsterze wystrzelonym w kosmos? O bajecznie bogatym wizjonerze Elonie Musku? O jego SpaceX?
Kupując Teslę Powerwall stajesz się częścią sukcesu Elona Muska. Czy będzie to również sukces dla Ciebie?
Raczej nie. W tej recenzji rozpisałem się niemal na 3000 słów. Jeśli nie chcesz tego czytać, nie potępiam Cię. W skrócie zatem - Tesla Powerwall jest ok, ale nie na tyle super, żeby na nią specjalnie czekać. Jeśli chcesz mieć sensowny magazyn energii, który optymalnie zwiększy Ci autokonsumpcję i da zasilanie awaryjne - wybierz SolaX lub Huawei.
Co nam się podoba
Co nam się nie podoba
Tesla to jedno z dzieł Elona Muska, wizjonera naszych czasów. Jego rakiety latają w kosmos, jego Tesle suną cicho przez miasta (tak cicho, że autor recenzji niemal wlazł jednej pod koła), jego tweety powodują zawał serca inwestorów w kryptowaluty.
Tesla to przede wszystkim samochody, ale też dachówka fotowoltaiczna i magazyny energii.
Materiał promocyjny marki Tesla.
Produkty Tesli w odpowiedniej konfiguracji mogą służyć Ci:
Najważniejsza część systemu magazynowania energii to akumulatory, zatem przeanalizujmy na ich osiągi.
Magazyn energii najczęściej kupuje się po to, by zwiększał Ci autokonumpcję z instalacji fotowoltaicznej. Jak Tesla Powerwall wywiązuje się z tego zadania?
Gwarancja jeśli używasz Tesli Powerwall jako części instalacji fotowoltaicznej wynosi 10 lat. Po tym czasie klient zachowa 80% pojemności początkowej. To brzmi bardzo, ale to bardzo dobrze!
Gwarancja jeśli chcesz używać Powerwalla 2 w jakikolwiek inny sposób (np. do kupowania tańszego prądu w taryfie dwustrefowej), wynosi 80% pojemności początkowej po 3111 cyklach. 3000 cykli to 8-9 lat działania przy jednym cyklu dziennie i 4-5 lat przy dwóch cyklach dziennie.
Skąd ta różnica? Być może Tesla zakłada, że mając fotowoltaikę, Powerwall 2 nie będzie codziennie robił pełnego cyklu. Ma to sens o tyle, że to stosunkowo duża bateria, mająca 13,5 kWh pojemności.
Testy - W testach przeprowadzanych przez ITP Renewables Tesla Powerwall 2 działa od 2019 roku i w tym czasie zrobiła już ponad 2200 cykli, co jest odpowiednikiem 6 lat pracy. Po tym czasie wciąż ma 79% początkowej pojemności. Więcej informacji znajdziesz w sekcjach "Opinie" oraz "Źródła".
Wnioski: Wyniki z testów są gorsze niż powinny być według gwarancji. Można zakładać, że Tesla użytkowana w maksymalny sposób nie spełni warunków gwarancyjnych.
Co dostaniesz w wypadku uznania gwarancji - Tesla może naprawić Powerwalla, wymienić go lub zwrócić Ci równowartość jego obecnej rynkowej wartości. Brakuje szczegółów na temat wyliczania rynkowej wartości.
Nigdzie! Tesla Powerwall nie jest sprzedawana w Polsce, a jeśli ją kupisz poza naszym krajem i sprowadzisz tutaj, to zapewne stracisz na nią gwarancję. Przykro nam!
Sprawność - cykl pełnego ładowania i pełnego rozładowania wykonywany jest ze sprawnością co najmniej 90%. Warto dodać, że ten cykl obejmuje też konwersję z prądu przemiennego na stały i odwrotnie. Uwzględniając ten fakt, jest to dobry wynik.
Tesla Powerwall 2 - pojemność użyteczna jednej jednostki wynosi 13,5 kWh. Nie ma mniejszych jednostek. Nie ma też możliwości stopniowej rozbudowy. Możesz łączyć do trzech Powerwalli, czyli masz wybór 13,5 kWh, 27 kWh albo 40,5 kWh. To problem o tyle, że magazyny energii są niesamowicie drogie, więc najlepiej kupić magazyn o takiej wielkości, jakiej rzeczywiście potrzebujesz.
U konkurencji możesz mieć magazyn o wielkości 4 kWh. Potem możesz go rozbudować do 6 kWh, potem do 10, 14, 16 a nawet 20 i 30 kWh, w zależności od potrzeb. Z Teslą masz jedyną słuszną wielkość 13,5 kWh.
Moc i C-rate czyli tempo ładowania/rozładowania dla zwykłej Tesli Powerwall wynosi 2,3 godziny. Przy 13,5 kWh pojemności ta bateria ma zaledwie 5 kW mocy. Niedawno na rynek weszła Tesla Powerwall +, czyli ta sama Tesla z innym oprogramowaniem i skrzyneczką na górze. Pozwala ona nieco podnieść moc baterii, gdy działa w trybie zasilania awaryjnego. Wtedy przy 13,5 kWh pojemności Powerwall + ma 7 kW mocy, co daje c-rate w wysokości 1,9. Powerwall + ma też tę interesującą właściwość, że gdy działa w trybie zasilania awaryjnego, to może przekazać większą moc, gdy świeci słońce - do 9 kW mocy ciągłej i jeszcze większej mocy szczytowej.
Dla porównania akumulatory BYD z serii wysokonapięciowej mają c-rate 1, to jest przy pojemności 10 kWh dają aż do 10 kW mocy.
Co to właściwie oznacza?
Tesla Powerwall daje małą moc jak na swoją "wielkość", ale ponieważ jest bardzo duża, to i tej mocy potrafi oddać całkiem sporo. 5 kW spokojnie starczy do zagrzania wody w czajniku. Bez problemu obsłuży telewizor, lodówkę i kilka komputerów. A z wersją Powerwall + masz jeszcze podwyższony limit mocy, nie musisz się zatem martwić, że zabraknie Ci mocy do zasilenia wszystkich niezbędnych urządzeń.
Tak "słaby" dopuszczalny c-rate w normalnym użytkowaniu (sytuacje zasilania awaryjnego są raczej wyjątkiem) mają też tę zaletę, że przedłuża to żywotność baterii. Generalnie im mocniej bateria mogą pracować, tym szybciej będą degradowały. Możesz mieć zatem albo magazyn "szybki" - taki, który możesz szybko naładować, albo "wytrzymały" - to jest taki, który posłuży Ci dłużej. Tesla Powerwall zdecydowanie jest "powolna", za to ma lepszą gwarancję. Jednakże różnica w szybkości jest kolosalna, a różnica w gwarancji bardzo niewielka.Z czego to wynika? Zapewne przyczyną jest użyta technologia, odmienna od reszty branży. Przyjrzyjmy się chemii zawartej w Tesli, bo wpływa ona na kwestie bezpieczeństwa.
Podczas gdy większość branży używa ogniw typu LFP, Tesla Powerwall wypełniona jest ogniwami typu NMC, używanymi częściej w samochodach elektrycznych. W motoryzacji NMC sprawdza się doskonale, bo jest bardziej "gęsta", to jest przy pojemności 13,5 kWh jest stosunkowo nieduża i lekka (ale wciąż waży raczej sporo).
Przy okazji, w samochodach elektrycznych Tesli używane są ogniwa pokrewnego typu NCA, jeszcze bardziej gęste, mocniejsze i przy okazji tańsze w produkcji.
Niestety zarówno NCA, jak i NMC są nieco mniej bezpieczne od LFP. Różnica nie jest przy tym znacząca. Jeśli powódź zaleje Ci dom, żaden magazyn energii nie będzie nadawać się do użytku. Jeśli wjedziesz w niego wózkiem widłowym, każdy magazyn energii się zapali. I generalnie jeśli Ty nic nie zrobisz tej baterii ogniw, ona też nie powinna nic Ci zrobić. Gdyby jednak doszło do wypadku, wówczas Powerwall będzie jednak płonąć bardziej gwałtownie niż magazyny oparte na chemii LFP.
Druga cecha chemii NMC to większa wrażliwość na degradację. Przykład Tesli Powerwall pokazuje, że tę cechę można obejść, obniżając c-rate, "spowalniając" działanie magazynu energii. Potwierdza to przykład Tesli Powerwall +, która może działać z wyższą mocą gdy system jej na to pozwoli.
Odporność na warunki zewnętrzne - jak możnaby się spodziewać po twórcy samochodów elektrycznych, Tesla Powerwall jest bardzo odporna na warunki zewnętrzne.
Powerwall 2 to przemyślane dzieło inżynierii. Sprawność i trwałość baterii w dużym stopniu zależy od utrzymywania właściwej temperatury ogniw. Powerwall 2 ma wbudowany system ogrzewania / chłodzenia dzięki czemu temperatura jest bliska optymalnej, a podane powyżej zakresy temperaturowe nie są przesadą.
Teoretycznie możesz ten magazyn zamontować na zewnątrz, ale i tak radzimy tego nie robić. Dlaczego?
Chłodzenie i ogrzewanie zużywa prąd. Poza tym nie ma siły, praca w trudniejszych warunkach to większe ryzyko i zapewne szybsza degradacja. Zatem jeśli chcesz zadbać o swój magazyn energii, to umieść go wewnątrz, w garażu, kotłowni, przedpokoju, gdziekolwiek, byle nie na dworze.
Akumulator tego typu nie wydziela szkodliwych gazów podczas pracy i może stać w domu w niewentylowanym pomieszczeniu.
Ważny jest nie tylko produkt, ale też instalator. Pamiętaj:
Pomożemy wybrać Ci dobrego instalatora z Twojej okolicy.
Nie wszystkie magazyny energii umożliwiają złożenie w pełni funkcjonalnego systemu z zasilaniem awaryjnym. Tesla Powerwall robi to porządnie, szczególnie w wersji +.
Z magazynem energii Tesla Powerwall:
Kompletny system obsługujący fotowoltaikę i zasilanie awaryjne typu Powerwall + składa się tylko z trzech elementów, baterii, inwertera hybrydowego oraz rozłącznika zasilania awaryjnego Backup Switch.
Tyle, że nie we wszystkich krajach Backup Switch jest zgodny z obowiązującym prawem. Nie wiemy jeszcze, czy będzie legalny w Polsce - prawdopodobnie tak. Jeśli nie będzie legalny, Powerwall można też podłączyć na inne sposoby.
Tylko jedna faza - Tesla Powerwall obsługuje tylko instalacje jednofazowe. Jeśli w domu masz instalacje trójfazową, pamiętaj, by Powerwall był podłączony do tej fazy, która zawiera wszystkie krytyczne obwody.
Rzetelny producent wywiąże się ze zobowiązań gwarancyjnych, jeśli jego produkty z jakiegoś powodu przestaną działać. Powinien też zapewniać dobrą obsługę klienta.
Obecność w Polsce - Póki co Tesla Powerwall nie jest sprzedawana w Polsce, ale w Warszawie mamy już biuro sprzedaży i serwis samochodów Tesli. Przyszłościowo zatem Tesla powinna oferować dobre wsparcie w naszym kraju.
Zaplecze finansowe - Cóż rzec? Za Teslą stoi Elon Musk, prawdopodobnie najbogatszy i jeden z najbardziej wpływowych ludzi na świecie. Ta marka produkuje najbardziej prestiżowe samochody elektryczne świata. Powerwall ma doskonałe zaplecze finansowe.
Tesla radzi sobie świetnie pod względem finansowym, co wyraźnie widać, gdy giełdowe wyniki tej firmy przedstawi się wskaźnikiem Altmana.
Tesla ma doskonałe wyniki finansowe. Pod względem finansowym to stabilna firma.
Tesla ma wynik na zielono, co oznacza, że prawdopodobieństwo jej upadku w ciągu najbliższych dwóch lat jest bardzo niskie. O wartości tego wyliczenia świadczy fakt, że wskaźnik Altmana został opracowany głównie z myślą o rynku amerykańskim, a Tesla to amerykańska firma.
Pamiętaj, że póki obowiązuje system opustów, magazyny energii nie mają uzasadnienia ekonomicznego.
W Polsce nie kupimy jeszcze powerwalla Tesli. Ceny netto w Belgii to:
Koszt to główna przeszkoda w zainwestowaniu w Tesla Powerwall. Cena to jednak generalny problem "gęstych" akumulatorów. Tesla wcale nie jest zbójecko droga. Po prostu ta technologia tyle kosztuje.
Ceny baterii fotowoltaicznych widoczne są z kosmosu, Tesla wcale nie jest najgorszą opcją.
Porównajmy opłacalność Powerwalla do tego, co oferują inne marki.
Australijski serwis solarquote.com.au zamieścił na swojej stronie porównanie cen i opłacalności systemów baterii fotowoltaicznych. Przyjrzyjmy się wynikom:
Opłacalność baterii fotowoltaicznych w Australii, wyłącznie do celów porównawczych.
Oczywiście powyższe wyniki są obliczane dla warunków australijskich, które się różnią od sytuacji w Polsce. Ten wykres należy więc traktować poglądowo.
Prost wniosek jest jednak taki, że Tesla Powerwall nie jest przesadnie droga.
OK, ale czy Tesla Powerwall jest opłacalna?
Zależy jak zdefiniujesz opłacalność.
Jeśli dla Ciebie opłacalność to cena / kWh pojemności, Tesla Powerwall to dobra opcja.
Jeśli zaś jest to cena / kWh energii przepracowanej w ramach gwarancji, Tesla Powerwall to bardzo dobra opcja.
Jednakże jeśli uznasz, że opłacalność to wydanie jak najmniej kasy przy zrealizowaniu sensownych założeń, to tutaj Tesla Powerwall wypada bardzo słabo. Dlaczego?
Powiedzmy, że dla Twojego domu wystarczy 8 kWp instalacji pv i magazyn o pojemności 4 kWh. Skromny, sensowny zestaw. No więc z Teslą go nie zrealizujesz, bo minimalna pojemność to 13,5 kWh. I nie ma siły, magazyn z 13,5 kWh będzie dwa - trzy razy droższy niż zestaw z 4 kWh pojemności.
A więc może warto kupić Teslę dla zasilania awaryjnego? Ponownie problemem jest wielkość i brak 5 / 7 kW to mało w porównaniu z pojemnością, ale dużo samo w sobie. Jeśli do zasilania awaryjnego wystarczy Ci mniej, Tesla to zbędny wydatek.
Albo jeszcze inaczej, powiedzmy, że Twoje założenia to magazyn energii, który zwiększy autokonsumpcję i w trybie zasilania awaryjnego da Ci 7 kW mocy. Z konkurencją te założenia możesz spełnić kupując magazyn o pojemności 7 kWh. Z Teslą musisz kupić 13,5.
Istnieją jednak sytuacje, w których Tesla Powerwall ma pewien sens.
Wtedy, gdy potrzebujesz dużego magazynu energii do ładowania nocą swojego elektrycznego auta.
Prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę, że Tesla to nie tylko akumulatory, ale przede wszystkim samochody elektryczne. W dodatku zdolne do lotów międzygwiezdnych.
Tesla Roadster kosmosie.
Tesla Powerwall nie ma wbudowanej ładowarki EV, ale zasila gniazdka domowe i za ich pośrednictwem możesz ładować swoją Teslę.
Pamiętaj jednak, że pojemność Powerwalla to 13,5 kWh. Tymczasem samochody elektryczne są wielokrotnie większe. Na przykład akumulatory Tesla 3 LongRange mają pojemność 75 kWh, czyli tyle co 4 Powerwalle. Na dodatek Powerwall oddaje z mocą 5 kW, czyli w godzinę może oddać około 5 kWh. Załadowanie Tesli 3 trwałoby więc 15 godzin. A przy użyciu Superchargera naładujesz ją w 15 minut.
Nigdy przenigdy nie naładujesz samochodu elektrycznego z Powerwalla od początku do końca, ale możesz go podładować, gdy na noc wracasz do domu po całym dniu w pracy po drugiej stronie miasta.
W tych okolicznościach Tesla Powerwall ma sens. A raczej miałaby, gdbyby nie fakt, że nie ma w Polsce, a podobny system możesz sobie złożyć już teraz.
Zatem:
Jeśli chcesz być kolegą Elona Muska, to Tesla Powerwall jest dla Ciebie i jest warta tego, żebyś na nią czekał latami, aż się pojawi w Polsce. Jeśli Ci na tym nie zależy, kup bezpieczniejszy, tańszy i lepiej dopasowany do Twojego domu system magazynowania energii dostępny w Polsce już teraz.
W Europie Austria, Belgia, Francja, Niemcy, Irlandia, Wielka Brytania i inne kraje mogą już kupić Teslę Powerwall. Polska musi jeszcze trochę poczekać.
Bez względu na to, czy zaczynasz cały system od zera, czy też masz już instalację fotowoltaiczną
Typ: Kompletny system. Zestaw zawiera:
Dachówka fotowoltaiczna od Tesli, magazyn energii od Tesli i cała elektronika pomiędzy fotowoltaiką i magazynem też od Tesli. Jeden gwarant na cały system - po prostu marzenie. Oczywiście zamiast dachówki pv od Tesli można zastosować jakiekolwiek inne moduły fotowoltaiczne, przy czym system nie toleruje bardzo dużych instalacji pv, co może ograniczać jego opłacalność. Najważniejsze, że system nie wymaga dodatkowego inwertera solarnego - Tesla Powerwall + ma to wszystko w środku! Gwarancja na ten inwerter również wynosi 10 lat.
Dodatkowym argumentem na tak jest świetna appka do telefonu.
Możliwe, że w Polsce ten inwerter nie będzie legalny, bo w Polsce inwertery jednofazowe mają określoną moc maksymalną, którą Powerwall + przekracza.
Typ: magazyn typu AC
Tesla Powerwall świetnie sprawdzi się jako rozbudowa istniejącej instalacji fotowoltaicznej. Główne zalety to marka i gwarancja, główne wady to w brak opcji poniżej 13,5 kWh przy jednoczesnym zasilaniu tylko na jednej fazie. Kompatybilne inwertery to SMA, Solaredge, Fronius, Enphase, Delta i ABB.
Dodatkowym argumentem na tak jest świetna appka do telefonu!
Sprawdźmy opinie z zagranicznych serwisów (stan na Q2 2021):
"Powerwall nie jest doskonały (a Tesla nie była zbyt zadowolona, gdy wytykaliśmy jej problemy), ale jeśli chodzi o domową elektrownię, jest to dobra opcja na tle konkurencji. "
— Solarquotes.com.au (Australia) - 4,9 (308 opinii)
"Dane z testów sugerują ~79% SOH [czyli 79% pojemności początkowej - przypis redakcji] po 2110 cyklach. (...) według szacunków Tesla Powerwall 2 może mieć 60% SOH po ~3675 cyklach."
— "11 raport publicznego dot. testów baterii litowo-jonowych" autorstwa ITP Renewables z Australii
Tesla ma pozytywny odbiór wśród użytkowników prywatnych, jak i poważnych instytutów badawczych.
W tej chwili nie możesz kupić Tesli Powerwall 2 Polsce, ale mamy nadzieję, że ten dzień kiedyś nadejdzie!
Póki Tesla Powerwall jest niedostępna, sprawdź nasz ranking innych magazynów energii.
Jak interpretować to zestawienie?
Wszystkie z firm w powyższym zestawieniu są godne polecenia.
Oto główne dokumenty źródłowe, które posłużyły do stworzenia tej recenzji.