Menu
Jak kupić stację ładowania samochodów elektrycznych? Ile kosztuje? Jak współpracuje z fotowoltaiką? To i więcej w tym artykule!
Niezależnie od tego, czy rozważasz zakup samochodu elektrycznego, czekasz na dostawę, czy już nim jeździsz - zrozumienie procesu i sposobów ładowania samochodów elektrycznych jest bardzo istotne. Ten przewodnik wyjaśnia wszystko, co powinieneś wiedzieć o zakupie i użytkowaniu stacji ładowania samochodów elektrycznych.
Oferty od dobrych instalatorów z Twojej okolicy
Nachylenie dachu wpływa na koszt instalacji
Stacja ładowania samochodów elektrycznych to urządzenie, które służy do ładowania elektryków oraz samochodów z opcją plug-in. Jak działa?
Baterie samochodowe są ładowane prądem stałym. Podczas gdy większe komercyjne stacje ładowania wtłaczają prąd stały (DC) bezpośrednio do baterii, mniejsze ładowarki są zasilane prądem zmiennym (AC) z gniazdka, który jest następnie przekształcany na prąd stały (DC) przez inwerter wewnątrz samochodu. Najprostsze ładowarki regulują jedynie moc ładowania. Ładowarki typu “smart” mogą działać w określonych godzinach, zliczać energię i spełniać inne funkcje.
Podstawowym parametrem ładowarek jest ich moc. I tu uwaga, to nie to samo, co energia. Należy rozróżniać te dwa podstawowe pojęcia:
Przykład: ładowarka samochodów elektrycznych o mocy 11 kW w ciągu godziny dostarczy 11 kWh energii, co pozwoli Twojemu samochodowi elektrycznemu na przejechanie 44 km.
Domowa stacja ładowania samochodów elektrycznych z zasady wygląda bardzo nowocześnie i estetycznie.
Źródłem prądu dla stacji ładowania może być sieć energetyczna, instalacja fotowoltaiczna lub magazyn energii. Dlaczego wspominamy o fotowoltaice? Bo to najbardziej opłacalny sposób ładowania elektryków!
Wystarczy poświęcić 60 sekund na wypełnienie jednego krótkiego formularza, a skontaktujemy Cię z kilkoma firmami w Twojej okolicy. Porównaj kilka ofert za darmo, bez zobowiązań!
W 60 sekund
Za darmo
Do 30% oszczędności
Typowy samochód na benzynę spala 10 litrów na 100 kilometrów. W chwili gdy piszę ten tekst, czyli latem 2022 roku, benzyna kosztuje 7,86 zł za litr, a cena nie zamierza się zatrzymać. Daje to nam koszt 78,6 zł za przejechanie 100 km.
Samochód elektryczny zużywa jakieś 22 kWh na 100 kilometrów. Zakładając koszt 0,7 zł za kWh i straty energii przy ładowaniu otrzymujemy koszt 16 zł za przejechanie 100 km. Wynik robi wrażenie? Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość, gdyż można go jeszcze poprawić!
Spodziewamy się, że ceny enegii wkrótce pójdą ostro w górę, ale dla właścicieli instalacji fotowoltaicznych oznacza to tyle, że ich fotowoltaika będzie jeszcze bardziej opłacalna.
Z powyższego wykresu wyraźnie wynika, że ładowanie bezpośrednio z instalacji fotowoltaicznej to najlepsza opcja. Możesz też “podładować” samochód elektryczny z magazynu energii, jeśli pojechałeś autem do pracy i wróciłeś wieczorem, lecz nie ma szans, byś w ten sposób naładował samochód od zera do 100%.
Powyższe wyliczenia uwzględniają straty ładowania, zakładając, że 90% energii dostarczonej do ładowarki trafi ostatecznie do baterii samochodu.
Mój kod pocztowy:
za prąd płacę:
Ładowarki EV dzieli się ze względu na prąd ładowania, a bardziej precyzyjnie ze względu na moc, standard złącza i wielkość. Te elementy są od siebie po części zależne. Zbiór informacji znajdziesz w poniższej tabelce:
Prąd ładowania | Prąd przemienny AC | Prąd stały DC | ||
---|---|---|---|---|
Moc/ Szybkość ładowania | Wolne 1,6 - 3,6 kW | Średnio szybkie 7,4 - 44 kW | Szybkie 50-100 kW | Superszybkie 100 - 350 kW |
Standard złącza | Type 1, Type 2 | Type 2 | CCS, CHAdeMO | CCS, CHAdeMO |
Wielkość | Przenośne, domowe | Przenośne, domowe, komercyjne | Tylko komercyjne | Tylko komercyjne |
Największe emocje wzbudza czas ładowania wynikający z mocy danej ładowarki. Pod tym względem możemy podzielić je na:
Jeśli w domu masz trzy fazy, lepiej kup ładowarkę trójfazową. Jeśli nie, każdej nocy trzeba będzie ładować samochód elektryczny ładowarką jednofazową. Superładowarki to przyjaciel kierowcy w trasie i omówimy je w dalszej części artykułu.
Każde auto elektryczne można ładować prądem przemiennym AC i prądem stałym DC. Dlatego mają albo dwa gniazda (jedno AC, drugie DC), albo jedno specjalne gniazdo, które można wykorzystywać na dwa sposoby.
Ładowanie prądem przemiennym jest powolne, bo musi być on przekształcany w prąd stały przez zasilacz znajdujący się w samochodzie. Zaletą prądu przemiennego jest jego dostępność w każdym domu. Wyróżniamy tu dwa standardy złącz:
Ładowanie prądem stałym to dużo szybsza alternatywa. Tutaj energia płynie z superchargera bezpośrednio do baterii i nie musi być przekształcana. Obecnie wyróżnia się dwa standardy złącz:
Tesle Model S powstałe przed wprowadzeniem standardu CCS mogą być ładowane prądem stałym przez stację supercharger za pośrednictwem złącza Type 2.
W 2013 roku Unia Europejska oficjalnie wsparła standard CCS COMBO 2, to jest wtyk Type 2 + CCS. Wszystkie nowe auta elektryczne sprzedawane w Europie muszą spełniać ten standard. Gniazdo wygląda następująco:
Gniazdo CCS Combo 2 w Renault Zoe, czyli połączenie Type 2 (część górna) i CCS (część dolna).
Mimo, że nie są oficjalnie wspierane, superładowarki CHAdeMO wciąż są w Europie dość często spotykane, bo wiele aut sprzedanych w poprzednich latach nadal z nich korzysta. To samo dotyczy ładowarek Type 1, które wciąż możesz kupić, jeśli masz elektryka z USA.
Wymieniając różne rodzaje ładowarek, należy też wspomnieć o ich wielkości oraz ogólnej budowie. W ten sposób możemy podzielićje na:
Ponieważ rozmiar wpływa na to, w jaki sposób korzystamy z tych urządzeń, omówmy te trzy grupy bardziej szczegółowo.
Przenośna ładowarka samochodów elektrycznych to kabel z małą skrzyneczką pełną elektroniki, który z jednej strony wpinasz do gniazdka elektrycznego, a z drugiej do samochodu. Wygląda następująco:
Przenośna ładowarka mobilna, po lewej jednofazowa, po prawej trójfazowa
To ekwipunek, który zawsze warto mieć ze sobą, żeby awaryjnie podładować auto w dowolnym miejscu. Niektóre mają wejście na jedną fazę, inne na trzy fazy, inne mają oba te wejścia na raz, a dzięki przejściówkom nie ma to aż takiego znaczenia. Najważniejszy ich parametr to, jak zawsze, moc maksymalna.
Trójfazowe ładowarki przenośne większej mocy można też stosować jako podstawową ładowarkę domową. Jeśli jednak dziennie pokonujesz więcej kilometrów, masz kilka aut elektrycznych lub zależy Ci na zaawansowanych funkcjach zasilania z fotowoltaiki, potrzebujesz Wallboxa.
Jeśli chcesz ładować auto elektryczne, rozważ zwiększenie mocy umownej. Inaczej jeśli włączysz auto i piekarnik, może wywalać Ci zabezpieczenie przedlicznikowe.
Wallbox to niewielka skrzynka, montowana na ścianie, która wymaga oddzielnego podłączenia do tablicy rozdzielczej. Prezentuje się całkiem nieźle:
Domowa stacja ładownia samochodów elektrycznych
Wallbox’y występują w odmianie jednofazowej i trójfazowej i z zasady mają wyższą moc niż ładowarki przenośne oraz szereg dodatkowych funkcji usprawniających ładowanie samochodów elektrycznych z fotowoltaiki. Ich montaż może wymagać przerobienia tablicy rozdzielczej, co oznacza dodatkowe koszty.
Wystarczy poświęcić 60 sekund na wypełnienie jednego krótkiego formularza, a skontaktujemy Cię z kilkoma firmami w Twojej okolicy. Porównaj kilka ofert za darmo, bez zobowiązań!
W 60 sekund
Za darmo
Do 30% oszczędności
Jeśli jeździsz do pracy i z powrotem, to ładowanie samochodu elektrycznego w domu powinno w zupełności wystarczyć. Natomiast gdy wybierasz się w dłuższą podróż, musisz doładować auto po drodze. Uczynisz to na jednej ze stacji komercyjnych.
Komercyjne stacje to odpowiednik stacji paliw. Ich mapę znajdziesz np. w Google, ale szczerze mówiąc lepiej używać map dedykowanych aplikacji, na przykład Plugshare. Podstawą Plugshare są mapy Google, ale zawiera dużo więcej informacji o obecnych i planowanych stacjach ładowania.
Planując trasę, koniecznie zwróć uwagę na rodzaj stacji ładowania! Popatrz na poniższe przykłady
Pierwsza stacja oferuje ładowanie samochodów z gniazdem Type 2 o mocy 11 kW. Jeśli chcesz naładować auto w mniej niż noc, omijaj takie stacje szerokim łukiem! Co ciekawe, ta stacja może Ci udostępnić też gniazdko elektryczne o mocy 2 kW, do którego możesz podłączyć własną ładowarkę mobilną. Załadowanie auta do pełna trwałoby tam chyba z tydzień.
Druga stacja to superładowarka z gniazdkiem CCS o mocy 100 kW, CHAdeMO o mocy 50 kW i porządnym Type 2 o mocy 43 kW. Podobno nazwa CHAdeMO to skrót od frazy “napijmy się herbaty, gdy samochód się ładuje”. Zgodnie z nazwą czas ładowania na superładowarkachzabiera mniej więcej tyle, co dłuższa przerwa na kawę (no, może obiad, w Japonii picie herbaty to dłuższa procedura).
Superładowarki są większe i wyglądają na przykład tak jak na tym zdjęciu:
Superchargery Tesli
Uwaga, częste ładowanie elektryka z superładowarek przyspiesza degenerację baterii. Najlepiej korzystaj z nich wyłącznie w długich trasach!
Kolejnym argumentem przemawiającym za wybiórczym korzystaniem z superładowarek są ceny na stacjach ładowania samochodów elektrycznych. Greenway, jedna z popularniejszych stacji, każe sobie płacić:
Wprawdzie koszty można ograniczyć korzystając z umów abonamentowych, ale ładowanie elektryka w domu z fotowoltaiki jest właściwie darmowe!
Oferty od dobrych instalatorów z Twojej okolicy
Nachylenie dachu wpływa na koszt instalacji
Oto kilka popularnych w Polsce marek stacji ładowania:
Wszyscy producenci oferują 2-3 lata gwarancji na swoje wyroby.
Co ciekawe, wielu producentów falowników fotowoltaicznych sprzedaje domowe stacje ładowania samochodów elektrycznych pod swoją marką. Wśród nich są:
Zakup inwertera i ładowarki do samochodu tego samego producenta daje pewność co do kompatybilności. Z zasady ładowarki producentów fotowoltaiki mają też rozbudowane opcje dodatkowe, związane z wykorzystywaniem zielonej energii z instalacji fotowoltaicznej. A skoro o funkcjach dodatkowych mowa...
W 2019 średnia cena za instalację wynosiła 4,19PLN/Wp. To ponad 40% mniej niż trzy lata wcześniej. Inwestycja zwraca się już po 7 latach. Sytuacja nigdy nie była bardziej korzystna.
Oblicz oszczędnościŁadowarki różnią się “inteligencją”. Są ładowarki dość głupawe, jak i takie całkiem bystre.
Podstawowa, niezbyt mądra ładowarka “pyta” samochód, czy ten chce w tej chwili być ładowany. Gdy auto elektryczne to potwierdzi, ładowarka dostarcza energii. Zasilacz wewnątrz samochodu przekształca prąd przemienny w prąd stały i zasila baterię. Koniec.
Mądrzejsze stacje ładowania mają jedną lub kilka następujących funkcji:
Samochód elektryczny to właściwie gigantyczna bateria na kółkach, którą można by wykorzystać do awaryjnego zasilania domu lub handlowania energią elektryczną. Technicznie jest to możliwe i nawet istnieją dwukierunkowe ładowarki samochodów elektrycznych, jak i auta wspierające tę technologię (np. Nissan Leaf 2). Ustawodawstwo, na naszą wiedzę, nie przewiduje jednak póki co takiej możliwości. Nie jest to niemożliwe, po prostu nie jest określone w prawie. Do eksperymentów należałoby zdobyć pozwolenie Operatora Sieci Dystrybucji.
Mój kod pocztowy:
za prąd płacę:
Mobilne ładowarki kosztują od 700 złotych (podstawowe jednofazowe) do kilku tysięcy złotych (większe trójfazowe).
Przykładowe ceny:
Domowe stacje ładowania pojazdów montowane na ścianę kosztują od 2 do 7 tysięcy złotych. Ich cena zależy głównie od mocy:
Stacje komercyjne, które można postawić na parkingu, kosztują już o wiele więcej, szczególnie superchargery:
Oferty od dobrych instalatorów z Twojej okolicy
Nachylenie dachu wpływa na koszt instalacji
W dobie kryzysu energetycznego zielona energia ze słońca zasilająca elektryka jawi się jako zbawienie. W ten sposób można poruszać się po mieście właściwie za darmo. Z kolei dzięki rosnącej liczbie superładowarek elektrykiem można się bezpiecznie wybrać też w dłuższe trasy. Kupno elektryka naprawdę ma sens. A dzięki wybraniu właściwej ładowarki będziesz mógł w pełni wykorzystać jego zalety.